8 čerstvých tipov na novoročné predsavzatia pre podnikateľov a firmy

Nový rok sa nám nebezpečne blíži a momentálne máme všetci zrejme hlavu plnú Vianoc a zháňania vianočných darčekov. Koniec roka však okrem sviatkov znamená pre podnikateľov a firmy i zhodnotenie uplynulých mesiacov a zamyslenie sa nad ďalším smerovaním. Zastavte sa na chvíľku s nami a prečítajte si zopár tipov, ako si v budúcom roku ušetriť zopár starostí a potiahnuť váš biznis ešte o kúsok ďalej. 


1.Stanovte si konkrétne a ľahko dosiahnuteľné ciele

Mať veľké oči sa často nevypláca. V priebehu plánovania vašich obchodných aktivít sa zamerajte na dosiahnuteľné a najmä krátkodobé ciele. Je to jednoduché – namiesto veľkých očakávaní na konci roka bude vaša stratégia rozkúskovaná do mesačných, alebo týždňových úloh. Tento prvok pôsobí ako skvelá motivácia dvoma spôsobmi:

a) nemáte pocit, že pred vami stojí takmer nesplniteľný ročný plán a
b) po splnení každej menšej úlohy máte o dobrý pocit z vykonanej práce postarané!

Na howtodothings.com sme dokonca našli jeden nádherný akronym, ako vaše ciele spraviť šikovnými (SMART). Vaše ciele a plány by teda mali byť najmä:

1.S – specific = konkrétne
2.M – measurable = merateľné
3.A – achievable = dosiahnuteľné
4.R – relevant = relevantné
5.T – time bound = a viazané na určité časové obdobie

Buďte SMART:)

2.Delegujte, delegujte, delegujte!

A ak delegovať neviete, naučte sa to. Zo skúseností vieme, že výhovorka: “Nie je na koho delegovať,” je jednoducho len výhovorka. Delegovanie je zručnosť s ktorou má väčšina menších podnikateľov problémy. Máte aj vy ten pocit, že všetko musíte urobiť vy sami, lebo nik iný to tak dobre nedokáže? Omyl! Na svete (dokonca i vo vašom meste) existuje množstvo ľudí, ktorí sú v istých oblastiach jednoducho lepší ako vy. V momente ako sa zmierite s týmto faktom, zistíte, že delegovanie úloh na druhých nie je vôbec takým problémom ako vyzerá a bude sa vám ľahšie dýchať.

3.Investujte do vašej komunity

O investícii do ľudí, či komunity sme nedávno písali. Investície do ľudí a komunity by však nemali byť výhradne výsadou aktivistov a nadšencov. Určite viete, že všetko dobré i zlé sa vám raz vráti. Investícia do komunitných projektov, či podpora jednotlivcov v rámci vašej komunity sa vám síce nemusí vrátiť na druhý deň, ale je jednou z najzmysluplnejších aké môžete urobiť.

4.Naučte sa niečo nové

Svet sa nám veľmi rýchlo mení pred očami. Predsavzatie o kontinuálnom vzdelávaní sa a napredovaní by sme si mali všetci zavesiť zrejme rovno pred nos. Veľa ľudí i biznisov totiž zaspí v období blaha a dostatku na vavrínoch. Prestanú napredovať, prestanú inovovať, nesnažia sa (alebo sa snažia málo) vzdelávať ako seba, tak i svojich zákazníkov a klientov. Či už si nájdete chvíľu času a budete hľadať odborné informácie o vašom biznise, či budete čítať publikácie o business success stories a hľadať spôsob ako sa stať lepšími, alebo budete hľadať rady a nové informácie u iných... najmä nestagnujte.

5.Motivujte svojich spolupracovníkov, či zamestnancov

Na túto tému odporúčame knihu od Alexa Kjerulfa - Happy Hour is 9 to 5. Alex píše a vedie workshopy po celom svete o tom, že naša každodenná práca by nemala byť o muklovaní a depresii zo zamestnania.

6.Komunikujte pravidelne a buďte konzistentní

Nič nie je horšie ako stratégia mlčiaceho náčelníka. Snažíte sa zo všetkých síl vyzerať múdro, ale na druhej strane nekomunikujete so zákazníkmi, alebo je vaša komunikácia nedostatočná, či slabá. Naučte sa komunikovať pravidelne, pripravte si stratégiu a využívajte maximum moderných komunikačných kanálov, ktoré sú v dnešnej dobe dostupné. Vaši klienti budú šťastní, konkurencia už menej:)

7.Zamerajte sa na kvalitnejšie služby pre zákazníkov

Alfa a omega biznisu, na ktorú viacerí celkom zabúdajú. Kvalita služieb nadväzuje na bod 6 – komunikácia. Komunikujte, komunikujte, komunikujte. Spôsobíte zákazníkovi problém? Ospravedlňte sa mu. Ospravedlňte sa verejne, ak je to nevyhnutné. Otvoreným prístupom získate kredit a dáte verejnosti vedieť, že vám na vašom mene skutočne záleží. Že vaša Mission statement v biznis pláne alebo na webe nie je len pekne napísaný výmysel od copywritera.

8.Nebojte sa pýtať si odporúčania od vašich spokojných zákazníkov

Na Slovensku sme stále nie príliš zvyknutí pýtať si odmenu aj v inej forme ako v peniazoch. Sú vaši zákazníci spokojní a dávajú vám to najavo? Tak potom nemáte dôvod, prečo by ste nemali prejaviť trošku zdravej drzosti a stavať na vašich referenciách i priamo.

Referencie sú spravidla jedným z najlepších motivátorov pre zákazníkov pri ich rozhodnovaní o nákupe tovaru, či služieb. Dokončili ste práve úspešne projekt pre klienta? Pýtajte si feedback, pýtajte si odporúčanie vašich služieb ďalším potenciálnym klientom. Nemajte strach z odmietnutia, nič horšie ako to, že o vás zákazník referencie šíriť nebude, sa vám stať nemôže.

---

Sme na konci s našim nie síce úplne vyčerpávajúcim zoznamom novoročných predsavzatí, ale zase - netreba to preháňať, všetci vieme, ako to s novoročnými predsavzatiami funguje:)  

Máte i vy nápady ako váš biznis v roku 2011 posunúť ďalej? Dajte nám o nich vedieť v komentároch, potešíte nás i ostatných čitateľov a zároveň hneď splníte predsavzatie č. 3 – investujete do komunity! :)


Coffice horúčka na Slovensku? Cool!

Coworking na Slovensku – kde, ako a s kým?

Coworking je nový trend, ktorý je na Slovensku vo svojich začiatkoch. Jedná sa o zdieľanie spoločného kancelárskeho priestoru, či budovy pre freelancerov, malých podnikateľov alebo začínajúce projekty/firmy, ktoré si nemôžu dovoliť prenájom vlastnej kancelárie. A nechcú sedieť doma sami, aby nemuseli odolávať nástrahám vlastného bývania – televízor, chladnička, posteľ:)

Coworking kancelárie poskytujú výhodu práce v kolektíve a prinášajú okrem cenovej dostupnosti i výhody technickej infraštruktúry klasickej kancelárie spolu s pridanou psychologickou a spoločenskou hodnotou.

Kde nájdete Coffice v rámci Slovenska?

BRATISLAVA
Jeden z prvých Coffice vznikol v Bratislave – od sumy 99 Eur mesačne sa môžete stať členom Cofficeclub-u a pracovať na vašich projektoch v rámci budovy v lukratívnej lokalite – Bratislava, Staré mesto. Viac informácií o podmienkach členstva, vybavení kancelárií a cene nájdete na www.cofficeclub.sk.

KOŠICE
V Košiciach sa prvý Coffice momentálne hľadá, máte možnosť sa zapísať do zoznamu záujemcov, neváhajte!

PREŠOV
Prešovský Coffice je určený momentálne pre 6-10 ľudí a nachádza sa v administratívnej budove v centre Prešova. Cena pre coworkera za mesiac spoločne využívanej kancelárie je 69,- Eur vrátane DPH. Kancelárie sú plne vybavené technickou infraštruktúrou a mesačný poplatok zahŕňa prenos dát v objeme 20 GB.

NITRA
Nitriansky Coffice začal v malom, kancelársky priestor s výhľadom na hrad a Zobor je určený pre 3 ľudí, voľné sú momentálne 2 miesta. Máte o ne záujem?

ŽILINA
Ako poslednú uvádzame iniciatívu, ktorá vznikla len v priebehu posledných dní. Záujem o Coffice v Žiline už prejavili 4 freelanceri, ak máte chuť sa k ním pridať, zapíšte sa do zoznamu na blogu Michala Dragana - midra.sk

Hnutie okolo založenia Coffice v Žiline okrem iného pekne rozhýbalo i blogosféru – v priebehu jedného večera o Coffice napísali Martin Hrkut, Vladimir Rejholec a Jakub Straka. A teraz my:)

A na záver prianie: “Nech sa nám na Slovensku dobre cofficuje:)” Čo pre to môžete urobiť? Zdieľajte odkazy, či informácie, možno tak pomôžete napr. vašim priateľom nájsť priestor pre kreatívnu prácu v kolektíve. 

Ako rozbehnúť start-up v slovenských podmienkach


Včera som sa zúčastnila na piatom bratislavskom StartupCampe. Veľmi ma teší, že sa nás nazbieralo veľké množstvo, prišli ľudia známi i neznámi, bolo sa o čom rozprávať a podľa feedbacku viacerých zúčastnených sa priamo na mieste odohralo viacero úspešných ponúk na prácu na rozličných projektoch.

Nakoľko sa sama snažím rozbehnúť firmu (neviem, či ju môžem nazývať startup-om), rada by som sa s vami podelila o viacero mojich zistení a dojmov z uplynulých mesiacov a v neposlednom rade prezradím i čo-to zo svojich skúseností, snáď budú niekomu z vás na osoh.

Ako rozbehnúť start-up v slovenských podmienkach
  1. Myslite vo veľkom
Nemám na mysli prehnané predstavy a vízie. Stále častejšie sa však stretávam s ľuďmi, ktorí majú jednoducho príliš strohé ambície. Či už ide o víziu krátkodobého projektu a následného zarobenia množstva peňazí, alebo – a to ma trápi viac – obmedzovanie sa na geograficky lokálny trh. Pritom 99 percent projektov, s ktorými som sa stretla nemá s lokálnym trhom spoločné o nič viac ako to, že ich tvorcovia z neho pochádzajú.

Máte internetový start-up? Ovládate vy, alebo váš obchodný partner anglický jazyk? Way to go! Vzhľadom na nevyspelosť slovenského IT trhu máte oveľa väčšiu šancu s vašou myšlienkou preraziť v zahraničí a neskôr sa môžete zaoberať tým, či má pre vás význam ponúkať lokalizované služby i na Slovensku, alebo v Čechách.

Výborným príkladom, ktorý sa nebál začať naostro v anglickom jazyku a zameral sa na globálny trh je napr. služba Sportmeets.com (z dielne Mira Solanku - @fero8) alebo už relatívne známy slovenský projekt Nicereply.com (btw. Nicereply hľadá človeka, ktorý by sa venoval marketingu a propagovaniu služby – ak máte záujem, píšte do WebSupport.sk).

  1. Nehľadajte investora, ak ho skutočne nepotrebujete
Ak prídete s nápadom, alebo obchodným modelom, ktorý je životaschopný, máte o zábavu postarané. Je vysoko pravdepodobné, že po niekoľkých mesiacoch usilovnej práce sa vám začnú ozývať ľudia, ktorí by chceli s vami spolupracovať, resp. do vášho projektu či firmy investovať.

Záujem z vonku určite poteší – avšak – netreba robiť unáhlené rozhodnutia. Ďalší človek alebo investícia do firmy (ak ho skutočne nepotrebujete) znamená problém navyše. Ujasnite si preto vašu stratégiu a do spolupráce sa púšťajte s ľuďmi, ktorých dôverne poznáte a viete za nich vložiť ruku do ohňa.

Ak však nemáte na výber a pár rúk naviac by sa vám hodil, dohodnite sa na spolupráci, ktorá vám pomôže vašu prácu urýchliť. Hľadajte ľudí, ktorí zmýšľajú rovnako ako vy, majú podobné predstavy o fungovaní firmy (najmä dlhodobé) a sadnete si i po osobnostnej stránke.

  1. Nerobte si bezduché promo. Komunikujte a pomáhajte = buďte prínosom
To, že na twitteri a na facebooku nie ste v kontakte s riaditeľom napr. Microsoftu neznamená, že o vás ľudia nevedia. Ak budete aktívni a nebudete myslieť v prvom rade na zisk (t.j. nebudete sa správať tak, že vám budú doláriky svietiť v očkách pri každom tweete), ľudia to ocenia. Nadväzujte nezištné kontakty, pomáhajte, organizujte, aktivizujte sa. Buďte ľudia, nie stroje, ktoré publikujú výhradne PR články a koncoročné reporty (príklady radšej uvádzať nebudem:)).

Mojim obľúbeným mottom je: “People are better than no people.” Čo tým chcem vlastne povedať? To, že ak zlyháte, ak nebudete robiť také čísla ako sa od vás očakáva, alebo jednoducho nebudete mať šťastie a váš biznis model nevýjde, jedno vám ostane – ľudia, ktorí vás podržia, zastanú sa vás, ponúknu pomocnú ruku, prácu, povzbudenie, možno ďalšiu príležitosť...

PS: Takto si predstavujem biznis 21. storočia. S ľuďmi, pre ľudí, ľudský


Zuzana