Ako rozbehnúť start-up v slovenských podmienkach


Včera som sa zúčastnila na piatom bratislavskom StartupCampe. Veľmi ma teší, že sa nás nazbieralo veľké množstvo, prišli ľudia známi i neznámi, bolo sa o čom rozprávať a podľa feedbacku viacerých zúčastnených sa priamo na mieste odohralo viacero úspešných ponúk na prácu na rozličných projektoch.

Nakoľko sa sama snažím rozbehnúť firmu (neviem, či ju môžem nazývať startup-om), rada by som sa s vami podelila o viacero mojich zistení a dojmov z uplynulých mesiacov a v neposlednom rade prezradím i čo-to zo svojich skúseností, snáď budú niekomu z vás na osoh.

Ako rozbehnúť start-up v slovenských podmienkach
  1. Myslite vo veľkom
Nemám na mysli prehnané predstavy a vízie. Stále častejšie sa však stretávam s ľuďmi, ktorí majú jednoducho príliš strohé ambície. Či už ide o víziu krátkodobého projektu a následného zarobenia množstva peňazí, alebo – a to ma trápi viac – obmedzovanie sa na geograficky lokálny trh. Pritom 99 percent projektov, s ktorými som sa stretla nemá s lokálnym trhom spoločné o nič viac ako to, že ich tvorcovia z neho pochádzajú.

Máte internetový start-up? Ovládate vy, alebo váš obchodný partner anglický jazyk? Way to go! Vzhľadom na nevyspelosť slovenského IT trhu máte oveľa väčšiu šancu s vašou myšlienkou preraziť v zahraničí a neskôr sa môžete zaoberať tým, či má pre vás význam ponúkať lokalizované služby i na Slovensku, alebo v Čechách.

Výborným príkladom, ktorý sa nebál začať naostro v anglickom jazyku a zameral sa na globálny trh je napr. služba Sportmeets.com (z dielne Mira Solanku - @fero8) alebo už relatívne známy slovenský projekt Nicereply.com (btw. Nicereply hľadá človeka, ktorý by sa venoval marketingu a propagovaniu služby – ak máte záujem, píšte do WebSupport.sk).

  1. Nehľadajte investora, ak ho skutočne nepotrebujete
Ak prídete s nápadom, alebo obchodným modelom, ktorý je životaschopný, máte o zábavu postarané. Je vysoko pravdepodobné, že po niekoľkých mesiacoch usilovnej práce sa vám začnú ozývať ľudia, ktorí by chceli s vami spolupracovať, resp. do vášho projektu či firmy investovať.

Záujem z vonku určite poteší – avšak – netreba robiť unáhlené rozhodnutia. Ďalší človek alebo investícia do firmy (ak ho skutočne nepotrebujete) znamená problém navyše. Ujasnite si preto vašu stratégiu a do spolupráce sa púšťajte s ľuďmi, ktorých dôverne poznáte a viete za nich vložiť ruku do ohňa.

Ak však nemáte na výber a pár rúk naviac by sa vám hodil, dohodnite sa na spolupráci, ktorá vám pomôže vašu prácu urýchliť. Hľadajte ľudí, ktorí zmýšľajú rovnako ako vy, majú podobné predstavy o fungovaní firmy (najmä dlhodobé) a sadnete si i po osobnostnej stránke.

  1. Nerobte si bezduché promo. Komunikujte a pomáhajte = buďte prínosom
To, že na twitteri a na facebooku nie ste v kontakte s riaditeľom napr. Microsoftu neznamená, že o vás ľudia nevedia. Ak budete aktívni a nebudete myslieť v prvom rade na zisk (t.j. nebudete sa správať tak, že vám budú doláriky svietiť v očkách pri každom tweete), ľudia to ocenia. Nadväzujte nezištné kontakty, pomáhajte, organizujte, aktivizujte sa. Buďte ľudia, nie stroje, ktoré publikujú výhradne PR články a koncoročné reporty (príklady radšej uvádzať nebudem:)).

Mojim obľúbeným mottom je: “People are better than no people.” Čo tým chcem vlastne povedať? To, že ak zlyháte, ak nebudete robiť také čísla ako sa od vás očakáva, alebo jednoducho nebudete mať šťastie a váš biznis model nevýjde, jedno vám ostane – ľudia, ktorí vás podržia, zastanú sa vás, ponúknu pomocnú ruku, prácu, povzbudenie, možno ďalšiu príležitosť...

PS: Takto si predstavujem biznis 21. storočia. S ľuďmi, pre ľudí, ľudský


Zuzana

0 comments:

Zverejnenie komentára